11 August 2011

.::RACING DI BULAN RAMADHAN::.


dulu taem kecik-kecik. puase ni kire macam tak makan dari bangun tido sapai la azan maghrib. bile da masuk skolah rendah. puase ni kene kasi penuh 30 ari sebab nati tak boleh raye kalu tak cukop 30 ari. bile masuk skolah menengah. pose ni adalah satu kewajipan pade sumer umat ISLAM. bile dah meningkat dewasa ni. baru terfikir yang puase ni sebenarnye bulan tarbiah yang nak didik kite nak membersihkan diri untuk jadi orang yang bertaqwa.

"sesiapa yang berpuasa kerana iman dan penuh rasa ketaqwaan kepada ALLAH, nescaya diampunkan dosanya yang telah lalu." (muttafaq a'laih)

2 la dye antare definisi-definisi yang cik atin penah benamkan dalam diri cik atin. konklusi dye kite akan simpulkan sesuatu perkare 2 mengikut dari sudut mane yang kite pandang. ape-ape pun sumernye berbalik pade ati kite dan berpandukan pade ilmu yang kite ade.

ok. sambung balek ayat dari perenggan pertame tadi. bukan nak kate bulan laen tak mendidik kite jadi orang bertaqwa. tapi bulan ramadhan ini macam 1 titik tok kite renung balek diri kite. 11 bulan sebelum ni. mane kot taw kite bizi ngan urusan dunia. macam mane khabarnye urusan-urusan akhirat kite? mayb selame ni kite juz buat yang wajib je.

so, dengan kedatangan bulan yang lebih baek dari 1000 bulan ni. moh la kite racing sesame nak topup amalan kebajikan sebanyak mungkin.

"sesiapa yang ketawa ketika melakukan dosa, akan masuk ke dalam neraka dalam keadaan menangis." [ Riwayat Abu Naim]

No comments:

Post a Comment