06 December 2012

salam yang tidak wajib dijawab


bismillah

assalamualaikum warahmatullahi wabaraka tuh

petang tadi. lepas makan mee celup bersama famly terchenta. makanya berlepak-lepak lah sambil sambil merehatkan perut yang bersusah payah mem-proses makanan yang selamat masuk ke dalam ruang perut..

terdengar perkongsian ringkas dari ustaz Abu Hassan Din al-Hafiz (if i'm not mistaken la). beliau bercakap tentang salam yang tidak wajib dijawab. kesemuanya ada empat ye kawan kawan. meh nak share..

1. salam yang diucapkan oleh imam ketika solat..
maksudnye imam beri salam lepas tahiyat akhir. makmum solat yang dengar imam bagi salam tak wajib jawab salam tuh. salam yang diberikan tuh sebenarnya salam untuk makhluk laen. if makmum still jawab salam tuh boleh batal solat..

2. salam yang diberikan oleh orang bukan Islam..
kita tak wajib jawab salam yang diberikan oleh orang yang kita benar benar yakin dye bukan Islam..

3. salam yang diberikan di akhir ucapan.
maksudnye. katakanlah seseorang ni punyerlah syok dup bagi ucapan kat depan orang ramai. lepas tuh lupe nak bagi salam di awal ucapan. (excited sangatlah tuh dapat bagi ucapan). tetibe kat akhir ucapan tuh dye baru terengat yang dye tak bagi salam. dye pun akhirilah uacapan dye dengan lafaz salam. ok. salam yang dye berikan ni kita tak wajib jawab. get it?

4. salam yang dipermain-mainkan
begini. katekanlah si perempuan ni dup berjalan jalan menikmati keindahan alam diwaktu petang. tetibe lalu kat depan pemuda pemuda yang konon hensem (lah sangat). then macam beselah. pemuda pemuda yang berlagak hensem ni sajelah nak test market. dye pun kate "assalamualaikum cik adik manis, tak jawab dosa. jawab sayang". ok. salam ni tak wajib kite jawab yer..

ok. itulah saje perkongsian ringkas pada malam ini. moge ade manfaatnye.. :)

18 comments:

  1. Alhamdulillah perkongsian yang sangat bermanfaat..salam itu salah satu doa..tetapi harus tahu tempat sewajarnya ia digunakan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup. salam itu doa yang dapat mengeratkan silaturrahim. jadi, jangan salah gunekan :)

      Delete
  2. Afshu salama kai ta'lu...

    Sangat bermanfaat.

    (^___^)y

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah. sekadar berkongsi ilmu. :)

      Delete
  3. Assalamualaikum si cantik manis. :) (akulah jejaka tampan 'lah sangat')

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam si gadis cantek :) (sejak bile cik mun kite bertukar jadi jejaka ni :P)

      Delete
  4. thanks for sharing.good info :)

    ReplyDelete
  5. nak tulis salam pun kena eja betul2..kalau setakat 'askum' pun tak jawab pun tak pe kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup. salah ejaan boleh membawa pada laen maksud..

      Delete
  6. nice info.thnks for sharing dear..like!

    ReplyDelete
  7. Harusnya ada dasar dalil~
    Tapi after all baguslah. Makasih, ya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. dalil memerlukan ketelitian sumber. perlu berhati-hati

      sama sama kaseh :D

      Delete
  8. Assalamualaikum wahai sahabi....
    boleh bagitau hukum jika menjawabnya??

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam sahabat

      bab hukum rasenye lebih afdhal tanye orang yang lebih arif., saya sekadar share info. tak berani nak meletakkan hukum :)

      Delete