15 March 2012

kan mak dah kata. jangan maen pisau !


masa kecik. mak selalu pesan. jangan maen pisau. nati luka saket. bertahun-tahun kita pegang kata-kata tu. dan bila masa terus merangkak. kita tengok maken ramai yang maen pisau. macam seronok je maen dengan pisau.

ntah macam mane. satu hari kita ternampak pisau tu. cantek. kurang-kurangnya pada pandangan kita. maken hari. kita maken dekat dengan pisau tu. tapi kita tak sentuh pun pisau tu. sebab engat pesanan mak kita. tapi. bila pisau itu sangat-sangat hampir dengan kita. kita sangat teringin nak pegang pisau tu. kita pun cuba pegang pisau tu. kita pegang dengan penuh hati-hati. sebab kita tak maw terluka. kita takut saket.

maken hari. kita maken excited plak pegang pisau tu. dalam keseronokan tu. tiba-tiba kita terluka. benarlah apa yang mak kita kata. luka itu sangat saket. saketnye sapai buatkan kita terduduk. kita tak penah saket macam ni. tapi kita tak bagitaw kat sapa-sapa yang kita saket. sebab kita tak nak orang tahu kita lemah. kita tempuh hari-hari mendatang. kita cuba taruk ubat sendiri. maken hari luka tu maken sembuh. walaupun lambat.

semalam. luka itu hanya tinggal parut. pada pandangan mata. tapi pada pandangan hati. luka itu maseh berdarah. sedaya mungkin kita tak nak engat pada parut tu. sedaya mungkin kita nak lupakan parut tu. sedaya mungkin kita tak nak tengok pun parut tu. sebab parut tu mengingatkan kita pada luka itu. dan setiap kali terpandang parut tu. kita pasti terengatkan luka tu. luka yang menyakitkan tu. walupun sebenarnye kita tak nak engat.

suatu hari. ada seseorang datang. kite tengok dia bawak pisau. kita takot. kita dah trauma dengan pisau. dari jaoh. kita perhatikan dye. pisau dye comey. walaupun pisau tu tak lah sebesar pisau kita yang dulu. kita tengok dye gunakan pisau tu untuk ukirkan pada buahan. buahan yang kosong napak indah bila diukir. dye pandai. kita tertarik. kita hampiri dye. dye ajar kita cara macam mane nak wat ukiran dengan gunakan pisau itu. kata dye :

pisau tak penah salah. manusia yang salah menggunakan pisau. jangan takot nak gunakan pisau. gunakan ia untuk suatu yang bermanfaat. cantek. bukan hanya pada pandangan manusia. tapi apa yang penting. cantek pada pandangan ALLAH (^,~)

** dan begitu juga dengan cinta..

6 comments:

  1. ok la cik aten syng....pisau tajam..but nice...

    ReplyDelete
  2. Nice entry sayang,,suka suka,,,deeply meaning,,is nak share ek :)

    ReplyDelete
  3. is :

    sile2. sharing is caring an? (^_-)

    ReplyDelete