14 July 2012

don't judge people by their past


bismillah..

wahai budak-budak comey sumer. cekgu ade solan nak tanye. perlu kite judge orang based pade zaman silam dye?

TAK PERLU !!!!

bagus. bagus. memang tak perlu pun. lets gone be bygone. yang lepas tuh biarlah lepas. nape nak ngungkit-ngungkitnye? tak puas aty sebab dye penah wat silap? ke tak puas aty sebab kite je yang betol?

setiap manusia ade peluang same rate berubah nak jadi baek. ALLAH Maha Adil. tak ade pilih kaseh. Dalam sebuah hadis riwayat Muslim, disebutkan bahawa jika kita menghampiri Allah sejengkal, Allah akan mendekati kita sehasta. Jika kita menghampiri Allah sehasta, Allah akan mendekati kita sedepa. Jika kita datang kepada Allah dengan berjalan, Allah akan datang kepada kita dengan berlari. jadi, jangan pernah give up nak jadi baek.. Allah itu sentiasa ada untuk kita

pada manusia kat luar sane. cukup cukup sudah. cukup sudah menghasad dengki manusia laen. tak perlu lah nak ngungkit-ngungkit sangat. dari awak-awak dup ngumpat kutuk cemuh orang bagai. ade baeknye kite same-same follow dye berubah..

jangan dup judge keikhlasan orang untuk berubah. soal eklas ni soal aty. hanya diri dan Allah je yang tahu. sape kite nak nilai orang eklas ke tak?

engat. bukan mudah untuk seseorang berubah. bertubi-tubi tekanan yang datang bile tibe hidayah nak berubah tuuh. berubah tuh sendiri bukan bende mudah. inikan plak nak istiqamah dalam perubahan kebaikan. memang kadang-kadang akan terumbang ambing seketika. sebab tuh. kite kene ade tempat untuk bergantung. dan sebaek-baek tempat bergantung hanyalah pada Allah. 

don't judge people by their past. boleh an? tarik diri dulu. assalamualaikum :D


10 comments:

  1. setelah sekian lama... br nmpk update... btw nice entry...^^

    ReplyDelete
  2. amek mase kumpulkan idea.. hui3. btw thanx for reading :D

    ReplyDelete
  3. http://hunyieda.blogspot.com/2012/06/awesome-giveaway-by-us.html mari join sini dear..byk hadiah menarik

    ReplyDelete
  4. yes..betul sgt & before u judging a person better u judge urself first.. hehe

    ReplyDelete
  5. yup ahsanti...kite boleh berubah jd lebih baik dr hari ke hari :)

    ReplyDelete
  6. yup.tak perlu nak ungkit kisah silam mereka.lagi2 kalau org yg dah berubah kan

    ReplyDelete
  7. ana farhana :

    betul sangat tuh. sebab kengkadang. dup asyik sangat nilai nilai orang sapai lupe nak nilai diri sendiri. kesudahannye org yg kite dup nilai 2 jaoh ag baek banding ngan kite. ^__^

    ReplyDelete
  8. bulan syurga firdausi :

    yup. muslim yang cememrlang itu adalah yang mana hari ini adalah lebey baek dari hari sebelumnya.. yuk. same same kite ^_^

    ReplyDelete
  9. kak nik :

    yup. bende yang dah lepas biarlah berkubur dalam khazanah memori. teruskan pandang hari depan. itukan ag baek. ye dak? ^__^

    ReplyDelete