03 March 2013

menghadap salah faham


bismillah

pernah maen game telefon buruk tak? yang kene passing passing mesep then orang last kene sebut balek mesep yang dye dapat. tengok same ke tak dengan ape yang yang orang first dapat mesep. haa. penah maen tak? tahniah pade yang pernah maen. yang tak pernah maen boleh la wat kumpulan kecik and try maen game nih. best !

fokus kite sekarang ni bukan pasal game tuh. tapi pengajaran dari game tuh. biasenye berite yang disampai dari mulut ke mulut selalunye tak berape nak same. faham tak?

dan akhirnye berlakulah salah faham.

ye. salah faham tuh bende normal dalam hidup. tapi tiap kali berlaku salah faham. kite akan sentiasa ada dua pilihan

pilihan pertama. terpulanglah pada individu berkenaan. sama ada untuk terus mendengar spekulasi yang bertebaran megah bak virus dan membuat spekulasi sendiri yang belum tentu lagi betul atau tidaknye. akhirnye terus hidup bersama dengan salah faham yang berpanjangan.

atau

pilihan kedua. berhadapan dnegan salah faham berkenaan. tanya pihak yang terlibat. (bace : bukan pihak ketiga keeempat dan seterusnya) ngadap muka ke muka (bace : face to face). bincang elok elok. akhirnya salah faham dapat di-nyah-hapus-kan lagi di-cincang-lumat-kan. akhirnya hidup dapat diteruskan dengan penuh keamanan sejagat.

tepuk dada jangan kuat kuat. kang saket plak. :p

pilihan ditangan anda !

8 comments:

  1. umpama menarik rambut dalam tepung..rambut tidak putus..tepung tidak berselerak..kewarasan,kesabaran dan tawakkal kepada Allah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup. kemahiran menarik rambut dalam tepung tanpa putus itu sangat lah perlu untuk hadap situasi macam nih.. apapun kebergantungan pada Allah sangat penting :D

      Delete
  2. pernah main games ni. mmg main berkali2 pun , mesej nyer tak kan penah sama dengan yg first mssg kan.

    of course pilihan kedua pilihan terbaik tapi selalu yg tu org tak pilih kan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sape yg dapat mesep last same dgn mesep yg dpan memang terer. melaenkan dye yg jd org 1st and dye yg jd org last. kompem ah same. he3

      betul tuh kak. org pilihan pertama selalu jadi pilihan feberet manusia

      Delete
  3. kwn sy ada yg jenis SUKA sgt salah fhm. sikit je kita tegur or cakap. dia dah salah phm. dah 2, taknak face to face plak. tetibe monconggg. huhu. stres kekadang. ;'(

    sy jenis ska terus terang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang stress sapai naek jerawat lah klu kene berdepan dengan member cenggitu. ha3

      terus terang itu yang terbaek. tapi tak ramai yg camtuh.. hu3

      Delete
  4. walau ape yang datang, janji atin kuat! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyaAllah kak. moge akak pun kuat jugak :D

      Delete