14 April 2013

PBS (pengalaman berasaskan sekolah) fasa tiga



bismillah

alhamdulillah. BIG dah tamat. MQA dah abes. esemen berbaki dua. macroteaching pun dah lepas. lege rase. sekarang hanya tinggal untuk fokus pada UAK ngan final je la tak lama lagi..

maka. dengan kelapangan yang ada marilah sama-sama kita mengupdate bende bende yang dah lepas. mungkin dah basi. tapi nak jugak coret kat sini untuk dibuat khazanah tinggalan sejarah yang berharga untuk dikenang :D

alhamdulillah. dah selamat berlalu PBS untuk kali ketiga. kalau sebelum ni PBS pertama kat perlis (kawasan pinggir bandar). PBS kedua kat pahang (kawasan felda). PBS ketiga kat langkawi (kawasan pelancongan). memang saje buat dekat area area yang berbeza. yelah. taem mude mudi nih la nak cari pengalaman an =)

untuk PBS kali ketiga nih. sekolah terpilih adalah sekolah kebangsaan temonyong. sekolah nih dekat area pantai chenang. sape sape penduduk langkawi kompem tahu pantai chenang. sebab agak femes jugak pantai nih. banyak aktiviti. para sailing. banana boat. jet ski. memang pantai chenang nih tempat tumpuan pelancong asing..

sejujurnya, pbs kali nih agak hambar sebab tak dapat nak relief kelas sangat. sempat relief satu kelas je. tu pun taem last day. sebelum sebelum nih taem PBS memang banyak gak ah dapat relief kelas. boleh rase suasana kelas bersama budak-budak. tapi PBS kali nih pengalaman tuh agak kurang. :(

masa selama lima hari tuh banyak dihabeskan kat pra sekolah je la. lepak lepak dengan budak budak kecik. agak menyeronokkan sebenarnye layan karenah dyorang nih.

untuk pbs kali nih. fokus tugasan pada P&P bahasa arab. jadi, dapatlah jugak masuk kelas dua kali. tak dapat ngajar tengok tengok ustaz ustazah ngajar pun jadilah. memang agak kagum dengan cara pengendalian kelas by ustaz ustazah nih. agak tercontrol. pandai curi perhatian budak. harapnye taem aku jadi cekgu nanti aku pun dapat bagi yang terbaek untuk anak-anak murid terchenta..

pbs kali nih agak berbeza sket sebab sebelum besenye kami segeng je satu skolah. kali nih siap ade tiga geng lagi. so, agak ramai lah. satu geng dari IPG perlis, satu geng dari IPBA dan satu geng lagi dari IPG afzan. hehe

terime kaseh pada warge sk temonyong sudi menerima kehadiran kami. kepada guru-guru yang bagi kerjasama yang baek. pada guru besar dan guru pembimbing. terime kaseh atas segala nasehat dan pesanan.


6 comments:

  1. semoga menjadi guru yang sentiasa istiqhomah dalam mendidik anak bangsa..

    ReplyDelete
  2. bestnyaaaa jadi cikguuu :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah. perjalanan menjadi cekgu tuh memang best. tapi cabaran dye pun boleh tahan besar dye :)

      Delete
  3. Masa praktikal ni cari banyak banyak pengalaman ye.. Semoga bila dh betul masuk bidang ni nanti akan kekal bersemangat macam ni.. Banyak cabaran dan beban kerja sekarang ni.

    Suka akak baca kisah ceria orang muda macam atin ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyaAllah kak. moge koleksi pengalamanyang dikutip dapat bantu taem jadi cekgu yang sebenar nanti.. :)

      Delete