06 January 2012

tips untuk membuatkan anda bermotivasi di waktu pagi..


assalamualaikum sumer..

apa monyot-monyot macam orang baru dapat surat saman tu?? ce senyum siket.. sebut cheese.. haa. kan comey tu. insyaALLAH hari ini saya nak share siket beberape tips tok membuatkan kita rasa bermotivasi di waktu pagi.. tak maw merapu panjang. jom layan :


1.BERSYUKUR
Bersyukur sebab maseh dipanjangkan usia untuk lihat dunia. bukan semua orang dapat peluang ni. buktinya, ada je kes orang meninggal masa tidur. so, kita seharusnya gunakan nikmat hidup yang ALLAH berikan ni dengan sebaeknya.. jangan kita biarkan hari ini berlalu dengan sia-sia..

2. BETULAKN NIAT
“Sesungguhnya setiap amalan itu hanya dengan niat. Dan sesungguhnya setiap orang hanya mendapat balasan mengikut apa yang diniatkan. Sesiapa yang berhijrah untuk mencari duniawi atau untuk mendapatkan wanita yang ingin dikahwini, maka (pahala) hijrahnya itu mengikut niatnya.” (Riwayat al-Bukhari).
bak kata Prof. Madya Dr. Mohd Asri Zainal Abidin : niat adalah keazaman seseorangan untuk melakukan sesuatu tindakan. so, kita kene betulkan niat kita. kene pastikan niat kita atas landasan yang betul. barulah kita bersemangat nak mulakan hidup kita. sebabnya kita da jelas dengan apa yang kita nak dalam hidup kita...

3. DENGAR PERKARA-PERKARA YANG BAIK
ini sangatlah penting. sebab apa yang kita dengar akan sedikit sebanyak masuk dalam kepale kite. ye dak? so, ianya akan memberi kesan pada mood kita. tak siket banyak mesti terkesan. so, elakkan dari dengar bende-bende negatif. sebaeknya dengarlah bende-bende yang dapat beri motivasi pada kita. and ofkosla motivasi terbaek kita adalah ayat-ayat Al-Quran dan zikir..

eceli ade banyak ag. tapi perut da meronta-ronta mitak diisi. jom, breakfast dulu. ok la la. see u later. maaf salah silap. wallahua'lam (^,~)








4 comments:

  1. ok.. terkesan di hati.. very much thank you.. kau memang kawan yg baik :) Alhamdulillah..

    ReplyDelete
  2. Hehe.. selamat bersarapan!
    betul tu, bila bangun tidow, bersyukur,
    baca doa bangun tidur tu tanda syukur :)

    Latest post: sayang sambil lewa?

    ReplyDelete
  3. buka hari baru kite dengan doa.. semoga hari kite ini lebih diberkati :)

    ReplyDelete