08 February 2013

duet banyak belum tentu mencukupi


bismillah

salam jumaat sumer. sape sape yang belum bace surah al-kahfi. dipersilakan dengan segale hormatnya. sempat lagi nih :)

alhamdulillah. due tiga hari ni. kalau jumpe dengan member member muke berseri meri blakenye. mane tak nye. incik elaun dan puan baucer buku dah selamat mendarat dalam akaun bank masing masing. make tersenyum selebar wilayah celcom lah blake. incik ATM pulak tidak putus putus diziarahi oleh warge afzan. sapai kengkadang out of service..

alhamdulillah. sebagai guru pelatih maktab bersyukur sangat sangat. walaupun tidaklah semewah orang yang dapat biasiswa. sekurang kurangnya kami tidak perlu bayar balek elaun tersebut sebagaimana rakan rakan di IPT yang membuat pinjaman PTPTN. 

mewah memang tak mewah manelah kalau nak kire ke elaun yang dapat. ditambah plak dengan kos hidup yang agak tinggi di kawasan kuala lipis nih (padanlah dengan nama samaran dye litle london) :p

tapi bile berkate tentang duet memang tak penah sudah. ade yang kata elaun yang ade nih cukup cukup makan je. banyak suare suare yang nak mintak elaun dinaekkan. (moge hasrat ini tercapai nanti. ameen) tapi ade je kalangan member member yang siap boleh kirim lagi elaun dyorang ke parent yang ade kat kampung halaman (moge Allah berkati hidup kalian)

saya berpegang bahawa. nilai duet bukan terletak pada banyak atau sedikit. sebab ade je orang yang banyak duet tapi tak pernah rase mencukupi. tengok tengok. tak sampai hujung bulan. eh. dah abes duetnye. mulelah muke masam masam manis. gelisah macam cacing kerawit nak tunggu gaji seterusnya. ade plak yang duetnye sedikit saje. tapi tenang aje hidupnye. siap boleh sedekah ke sana ke sini lagi. hidup pun bahagia je. ^_^


KEYWORD : keberkatan

ye. keberkatan. duet yang berasal dari sumber yang halal. diperoleh dengan care yang halal. disitulah membawa keberkatan pade rezeki yang diperoleh

maap. entry ini ditulis spontan tanpa ade perancangan. mohon maap atas kecelaruan idea dan ayat. nak bersiap siap kemas barang plak. kejap lagi nak gerak balek kampung halaman. maap salah silap. assalamualaikum :)




10 comments:

  1. betul... orang yg cari duit byk mmg tak boleh jadi cikgu.. kerja yg kena buat mmg banyak sgt, haji biasa je...
    tanggungjawab pun besar, kalau tak ikhlas mmg payah nak survive dik...

    ReplyDelete
    Replies
    1. betol kak. cekgu bukan kaya harta. apatah lagi kaya pangkat dan nama. tapi cekgu itu kayanya pada tanggungjawab dan peranan serta jiwanya :)

      Delete
  2. Replies
    1. betol kak. ape gune duet yang banyak jika hidup asyik merana :)

      Delete
  3. Assalammualaikum cik atin..selamat pulang ke kpg ye..betullah bukan nilai ringgit yang utama ,, tapi nilai keberkatan dalam setiap rezeki yang kita perolehi itu yang utama..lebih2 lagi jika ia digunakan untuk makan dan minum..menjadi darah daging..kalu dapat sikit kita bersyukur insyaAllah Allah akan tambah lagi nikmat itu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam. alhamdulillah. dah selamat mendarat ke kampung halaman. betol. betol. betol. jika rezeki yang diperolehi itu berkat. kebahagiaan pasti mendekat :)

      Delete
  4. setuju. duit byk kalau tak berkat tak guna gak. abis cepat jea duit gitu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betol kak. moge setiap rezeki yang kita perolehi tuh rezeki yang berkat :)

      Delete
  5. Manusia kalau dapat banyak duit mulalah nak boros. Tak fikir hari2 yang mendatang. Huhu. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup. sebab tuh pengurusan kewangan tuh penting :)

      Delete