12 October 2013

tips membeli jubah


bismillah

alkisahnye ade artikel nak kene anta esok tapi tak siap siap lagi kesnye mood menulis tak datang datang. makenye cubelah merajenkan diri menaip di blog terchenta nih dengan harapan dapat menyeru mood menulis datang malam nih..

persoalannya. apakah tajuk yang nak dibebelkan pada hari ini?

urm.. kalau tajuk tips membeli jubah aci tak?

okey. sape yang kenal saya di alam nyata pasti taw yang saya amat giler jubah. sebagaimana orang giler khentang macam tuh la saya giler jubah. kalau nampak jubah yang terkenan kat hati. mulelah mata jadi bulat kaki tangan gigil ke-excited-an :p

mebi ade tips yang boleh saya kongsikan bersama anda. tips ni adalah tips yang saya gune stiap kali nak membeli jubah. saya tak taw tips nih akan membantu anda atau tak tapi mebi boleh dijadikan panduan :)

1. BAJET
yup. saya bercakap dalam konteks saya sebagai pelajar. setiap kali saya nak membeli jubah saya akan pastikan harga jubah dibawah bajet maksimum saya iaitu rm100. alhamdulillah. setakat nih saya maseh mampu mengentalkan diri untuk berpegang teguh dengan prinsip tak nak lari dari bajet. ye. semua jubah yang saya beli hargenye bawah seratus. walau secantek manepun jubah tuh klu arge lebih seratus memang saya pakse diri untuk tutup mata. bagi saya sebagai pelajar maseh banyak bajet laen yang saya perlu berikan perhatian.. bajet seratus untuk satu jubah tuh rasenye dah memadai.. 

2. JENIS KAEN
yup. ini sangatlah penting. bende 2nd yang saya tengok bile beli jubah adalah jenis material kaen yang digunakan. ape gune pakai jubah klu kaen dye melekat pada badan. one of tujuan kita pakai jubah untuk menutup aurat. klu kaen tuh jenis melekat kat badan rasenye kita pun tak berape selesa nak pakai. kan? jadi elakkan memakai jubah yang melekat kaennye. contoh yang femesnye adalah kaen jenis lycra.. tapi kalau ade yang nak pakai jugak kaen jenis lycra silekan tapi pastikan saiz yang diambil adalah lebih besar dari saiz normal anda..

3. SAIZ
tengok ukuran bagi setiap saiz. memang ade standard dye. tapi ade beberape jenis jubah yang ukuran dye berbeza. ikut pada cutting. ade jubah cutting kecik ade jubah cutting besar. cara nak dapat ukuran yang terbaek adalah dengan buat ukuran pada badan anda dan tambahkan 4 atau 6 inchi / cm pada ukuran jubah. tapi kalau nak jubah yang lagi longgar ameklah saiz yang lagi besar dari saiz badan anda. jangan amek yang terlalu besar sebab nanti akan rase tak selesa nak berjalan. jangan amek yang terlalu kecik sebab nanti ketat and tak selesa nak berjalan. part ukuran yang saya paling pentingkan setiap kali nak beli jubah adalah part bahu. sebab bagi saya klu bahunye jatuh sangat lah tak best. klu bahunya kecik kompem kompem ah tak muat nak pakai. kan?

4. CORAK
inipun memang antara yang saya pentingkan. macam saya. saya suke pattern jubah yang sederhana. kebanyakan jubah saya yang plain. sebab senang saya nak masuk dengan tudung yang nak dipakai. paling paling pun saya amek yang ada sedikit hiasan manik. okey. sedikit yer. sebab saya tak suke hiasan manik tabur yang sarat sangat. ntah lah. bagi saya manik yang banyak sangat susah nak jaga nak nak jenis yang lasak macam saya nih.. kalau pilih yang bercorak pun saya pilih yang bercorak abstrak sebab sah sah orang yang tak suke bunga macam saya tak kan pilih corak floral bagai.. apepun sumernye berbalik pada citarasa masing masing

5. DESIGN
sekarang nih jubah dah ade macam macam design. ade yang ala ala cheongsam. ade yang umbrella cutting. A cutting. aladdin cutting. bertingkat tingkat. macam macam lah. walau macam mane pun design yang anda pilih. letakkan keselesaan yang utama. ape gune pakai jubah kalau susah nak bergerak?

okey. cukuplah lima tips nih dulu. banyak banyak kang boring pulak nak membacenye. mebi tips nih boleh membantu. mebi tak membantu. semuanya terpulang kepada individu masing masing..

walau ape ape pun yang kita pakai pastikan tiga syarat utama berpakaian dipenuhi. apakah dia?

1. menutup aurat
2. longgar dan tidak ketat
3. tidak membentuk tubuh badan

sekian. selamat ber-jubah :)


10 comments:

  1. Assalammualaikum atin..betul la atin..akak setuju..bukan sahaja berjubah..berabaya malahan bebaju kurung sekalipun..batasan yang telah disyariatkan wajib dipatuhi..kerana berkesinambungan dengan hukum..haram tetap haram..dan dosa tetap dosa..dalam bab ini tiada tawar menawar..dan lagi satu bab bertudung juga..akak juga pernah lagha..dan jom kita sama-sama perbaiki diri.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikummussalam kak. stuju sangat kak. dahulukan syariat dalam berfesyen. itu yang terbaek :)

      Delete
  2. jubah sekarang, entah apa2... melekat badan.. baik tak payah panggil jubah.. zizie pun teringin gak nak beli jubah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. mebi pembuat jubah tuh tak taw kot syarat syarat wat jodoh yang sepatutnya. tp skrang dah maken ramai pengeluar jubah yang kelaurakan jubah mengikut syariat. cume kite kene pandai pilih.. :)

      jom berjubah ^^

      Delete
  3. best2...shuke....Masha suka pakai jubah gak...raya haritu beli ala kain jeans...ok la...tak ketat,tak longgar sgt..just nice :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. klu jubah jeans biasanya kaen dye tebal and keras. so, tak berape bermasalah. cume kne pandai pilih saiz je la :)

      Delete
  4. sis pun tgh nak cari jubah ni.yg penting tak melekat kat bada dan harga pun under rm 100.mahal2 sgt tak mampu..huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. takpe kak. membeli ikot kemampuan. itulah pengguine yang bijak :)

      Delete
  5. Tq sharing tips ni..kalau sesiapa nk cr jubah yg harga bawah rm100,kain x melekat di badan..blh jengok2 di ig:orkid_wardrobe..hihi..insyaallah..pasti repeat order punya.(tumpang iklan skali,semiga ain murah rezeki k)..take k

    ReplyDelete