28 February 2013

disebalik senyumanmu


bismillah

masa : 
hujung minggu lepas

tempat :
KL central

sementara menunggu tren datang. dan dan je nampak bangku menunggu kosong. aku lepaskan lelah kejap kat situ. bertemankan dia kat sebelah. kami berborak..

sape sangke. disebalek ceria ketawanya. riang gumbiranya. celoteh murainya. terselit kisah sayu dalam kanvas hidupnya. aku hanya mampu kaku menadah telinga sambil jiwa menahan panas air mate menuruni pipi

" dah lama sebenarnye aku saket. dari hujung form five. tapi baru tahun lepas doktor baru sahkan penyakit aku yang sebetolnya. penah sampai tahap aku dah jemu nak gi spital. saban bulan. tapi doktor tak dapat nak sahkan penyakit aku. jemu makan ubat saban hari. sampai tahap tak nak makan ubat dah. tapi kalau tak makan ubat aku akan rase saket "

aku terdiam

" tapi aku redha dengan apa yang Allah bagi pada aku. ni ujian untuk aku. Allah tak akan uji dengan apa yang aku tak mampu nak hadapi. jadi. nak tak nak aku kene kuat "

aku sebak

" tapi ade hikmah Allah uji aku dengan penyakit nih. sekarang aku lagi hargai nikmat kesehatan. aku sekarang memang betol betol jaga kesehatan. aku elak makan makanan yang mengarut ngarut. seboleh mungkin aku makan makanan berkhasiat "

mata aku panas

" aku sekarang rase lagi dekat dengan Allah. bukan nak kate taem kita sehat kita lupakan Allah. tapi bile kita saket kita lagi engat Allah kan. aku tak tahu sampai bile Allah nak pinjamkan nyawa pada aku. aku redha kalau Allah nak ambik nyawa aku pun. tapi selagi aku hidup. aku akan cuba untuk kuat "

takung air mata aku pecah

aku sungguh tak sangka aku ade kawan sekuat dye. setabah dye. langsung aku tak pernah sangke disebalek ke-brutal-an dye tersimpan kekuatan sekuat badang. moga tabah sahabat. doa aku sentiasa mengiringi dirimu

tren tiba. dan sebaek badan ditelan masuk didalam segerombolan manusia. kami terpisah. namun cerita itu maseh lekat kukuh dalam kepale aku sampai sekarang


10 comments:

  1. dia memang sangat kuat semangat,
    kdang-kadang dialah yang akan membakar semangat kawan-kawan untuk terus berjuang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tulah. aku sangat bangge ade kawan sekuat dan setabah dye. siyes !

      moge Allah sentiase merahmati dye :)

      Delete
  2. tabahnya dia. sis pun ada kwn yg mcm tu.selalu duk ulang alik masuk spital jea
    sampai kalau sakit dia tak nak pi klinik.sebab sah2 kalau pi klinik doc akan suh dia ke hospital dan akan kena tahan.

    tapi dia jenis yg ceria.kalau org tak kenal dia tak tahu yg dia selalu sakit

    ReplyDelete
    Replies
    1. hebatkan insan insan terpilih nih. ketabahan mereka patut dicontohi. bukan calang calang orang mampu lalui ujian sehebat mereka.

      moge Allah sentiasa memudahkan segala urusan mereka:)

      Delete
  3. bila hamba itu dihatinya penuh dengan rasa cinta kepada Allah..kesakitan itu bukan bebanan namun melaluinya tersembunyi sejuta hikmah..hikmah yang Allah hantar kepadanya yang tanpa kita sedari darinya kita mampu memuhasabah diri..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betol. betol. hamba Allah yang hebat dapat lihat hikmah yang terkandung dalam setiap ujian. dan pastinya menjadikan ujian yang Allah berikan sebagai batu loncatan untuk meningkatkan keimanan padaNya. Allahu akbar

      Delete
  4. mg dia tabah hadapi semua ujian Allah

    ReplyDelete
    Replies
    1. moge moge dye diberi kekuatan oleh Allah untuk tempuhi ujian ini

      Delete
  5. smoga dia tabah kan. :)
    pray for her/him. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. allahumma ameen. insyaAllah dy seorang yang sangat tabah. dan moge terus tabah

      Delete