31 August 2013

selamat hari merdeka yang ke lima puluh enam


bismillah

31 ogos 1957 - 31 ogos 2013

alhamdulillah. malaysia dah selamat merasai nikmat merdeka buat kali ke lima puluh enam. alhamdulillah. banyak pembangunan yang dapat kita lihat jika dibandingkan dengan beberape dekat terdahulu. sebagai anak pascamerdeka. 

alhamdulillah. bersyukur sangat sangat. sebab lahir lahirnya dah ade elektrik duepuluh empat jam. dah ade air paip direct ke rumah.. berbanding dengan zaman nenek moyang kita yang terpakse menggunakan pelita untuk menerangi suasana malam hari. terpakse menngunakan air perigi untuk memenuhi keperluan harian..

alhamdulillah. bersykur sangat sangat walaupun sebenarnya maseh banyak yang kita ketinggalan jika dibandingkan dengan negara negara maju, tapi tak pe. maseh banyak yang boleh kita lakukan untuk sama sama membangunkan negara malaysia terchenta ini..

tapi apakah itu sebenarnya makna sebuah kemerdekaan?

hanya semata mata maju dari segi pembangunan infrastrukturnya sahaja?

saya sendiri melihat merdeka itu dari konteks pembebasan diri daripada belenggu karat karat jahiliyah dalam diri. dan jika ini dijadikan penanda aras merdeka dalam diri saya. maka sejujurnya saya  boleh katakan yang saya maseh belum merdeka sepenuhnya..

mana taknya, maseh terlalu banyak karat jahiliyah yang perlu disucikan. bukan setakat perbuatan, amalan bahkan paling penting sekeping hati yang selalu lalai dalam mengingatinya. Allah T___T

# salam merdeka buat semua rakyat malaysia. peliharalah merdeka yang kita kecapi ini. nikmatilah nikmat merdeka dari definisi yang sebenarnya

14 comments:

  1. it's awesome to see there are actually some young generations yang masih punya semangat kemerdekaan eventho tak pernah dijajah. semoga negara kita akan sentiasa bebas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. allahumma ameen. moge kita sama sama kita diberi kekuatan untuk memelihara kemerdekaan yang kita perolehi ini :)

      Delete
  2. salam merdeka atin..:)
    syukur apa yg kita nikmati skrg kan atin..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam merdeka juga mama. a'ah.. syukur sangat sangat. kita dah jauh lebih senang berbanding dengan zaman nenek moyang kita dulu :)

      Delete
  3. betul. jiwa kita belum merdeka sepenuhnya. salam kemerdekaan dari lincoln :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. moge kita sama sama dapat isi kelompongan jiwa itu dengan sebenar benar makna merdeka :)

      Delete
  4. Selamat menyambut ulang tahun kemerdekaan...^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. selamat menyambut ulang tahun kemerdekaan jua :)

      Delete